BLOGGER TEMPLATES AND FACEBOOK 1CLICK

Jun 27, 2011

bahana copy & paste

Salam kepada semua,

Budaya copy paste atau lebih dikenali sebagai plagiat memang tidak asing dalam dunia blogging. Ada yang copy, pastu dia letak link sumber dari mana. Ada yang copy, pastu mengatakan sendiri itu sumber itu adalah dari dia sendiri. Ada pula yang copy paste entry blogger kegemaran dia dari awal sampai habis. Siapa yang makan cili, dia yang terasa pedas. Tetapi bukan semua itu yang ingin diceritakan.

Apa yang aku nak cerita kali ini adalah budaya copy paste dari artikel/entry/email mengenai info agama. Yang ini semua perlu berhati-hati mengambil mana-mana artikel yang mengandungi hadis, ayat al-quran, kata-kata nabi. Sebelum mengambil, pastikan dikenalpasti terlebih dahulu dari mana sumbernya.

Paling tidak pun, linkkan saja dari mana website yang artikel itu di copy paste.

Untuk pengetahuan semua, entry yang dipost oleh aku sendiri telah ditegur oleh pihak iluvislam.com. Agak terkejut tapi aku terima dari sudut positif iaitu artikel agama tersebut mengelirukan. Sesiapa yang pernah mengikuti perkembangan blog aku, tajuk entry tersebut adalah "Air Mata Wanita".

Ditegur dengan cara baik, aku terima dengan sebaiknya. Entry tersebut telah dipadamkan. Sebagai pengajaran yang aku dapat, jangan mudah terpengaruh dengan artikel yang tidak diketahui dalil dan sumbernya. Kene selidik dahulu dari ustaz atau mereka yang lebih mengetahui mengenai ilmu agama seperti sunnah, hadis, ayat al-quran supaya kita tidak terpesong.

p/s:yang baik, datang dari-NYA..yang kurang itu datang dari kelemahan aku sendiri..sekian

petikan dari http://www.zackentry.com/2010/10/bahana-copy-paste-sila-berhati-hati.html

0 insan tak terkata: